Eurovaistinė

Šiemet nemokamai vaisių ir daržovių mokyklose gauna keturis kartus daugiau vaikų

Šiais mokslo metais Europos Sąjungos ir valstybės remiamoje Vaisių ir daržovių vartojimo skatinimo mokyklose programoje dalyvauja dar daugiau Lietuvos mokyklų ir darželių, informuoja Žemės ūkio ministerija. Norinčiųjų ugdyti sveikus vaikų maitinimosi įpročius 2011 m. buvo 352, šiemet tokių ugdymo įstaigų padaugėjo iki 1224. Vaisius ir daržoves bendraamžių aplinkoje kiekvieną mėnesį pernai skanavo 42 437 vaikai, šiais mokslo metais tokių vaikų jau yra 165 653.

Programa įgyvendinama jau ketvirtus metus

Vaisių ir daržovių vartojimo skatinimo mokyklose programa Lietuvoje pradėta įgyvendinti 2009 mokslo metais, taigi 2012-2013 bus ketvirtieji programos įgyvendinimo metai. Pagrindinis šios programos tikslas – skatinti ikimokyklinio amžiaus vaikus ir pradinių klasių mokinius valgyti vaisius ir daržoves, nuolat skiriant šių produktų tuo metu, kai formuojasi vaikų mitybos įpročiai. Apskaičiuota, kad Europos Sąjungoje net 22 mln. vaikų turi antsvorį, iš jų daugiau kaip 5 mln. yra nutukę. Nustatyta, kad kasmet tokių vaikų padaugės 400 tūkst. Pasaulio sveikatos organizacijos rekomenduojama vaisių ir daržovių dienos norma vienam asmeniui yra 400 gramų, deja, dauguma europiečių, ypač jaunuolių, šios rekomendacijos nepaiso.

2010-2011 m. Vaisių ir daržovių vartojimo skatinimo mokyklose programai įgyvendinti Lietuvoje buvo skirta beveik 1,2 mln. litų, vaikams (6-10 metų) išdalinta 380 t vaisių ir daržovių. 2012-2013 m. planuojama vaikams išdalinti 2 194 t vaisių ir daržovių, o tam bus skirta 6,2 mln. Lt. Ankstesniais programos įgyvendinimo metais produktai vaikams buvo dalijami 3 kartus per savaitę, o nuo 2011 spalio mėnesio švieži vaisiai ir daržovės dalijami 5 kartus per savaitę.

Taikomos ir švietimo priemonės

Už šios programos koordinavimą Lietuvoje atsakinga Žemės ūkio ministerija, o už įgyvendinimą – VĮ Žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūra.

Programoje dalyvaujančiose Lietuvos ugdymo įstaigose vaikams yra nemokamai dalijami vaisiai ir daržovės: morkos, obuoliai, kriaušės, bananai, citrusų vaisiai. Pirmenybė teikiama Lietuvoje išaugintiems produktams, išskyrus tuos, kurie Lietuvoje dėl klimato sąlygų neauginami. Vaikui per dieną skiriama viena porcija, kurią sudaro vienas produktas.

Siekiant programą padaryti veiksmingesnę, jos vykdymo metu yra taikomos informavimo ir švietimo priemonės, kurios padeda mokiniams suvokti sveikos mitybos įpročių svarbą. Mokyklos, dalyvaujančios programoje, veda užsiėmimus, skirtus vaikų žinioms apie sveiką mitybą arba vaisių ir daržovių naudą sveikatai, taip pat rengiamos šviečiamosios viktorinos, piešimo konkursai, sporto varžybos, skatinančios sveiką gyvenimo būdą. Kai kurios ugdymo įstaigos rengia ir vaikų išvykas į sodininkystės ar daržininkystės ūkius, taip supažindindamos vaikus su vaisių bei daržovių auginimu ir išauginto produkto keliu „nuo lauko iki stalo”.

Programos įgyvendinimo metu buvo skirta lėšų ir papildomoms priemonėms, padedančioms vaikams suvokti sveikos mitybos įpročių svarbą. VĮ Žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūra išleido reklaminį vaizdo klipą apie vaisių vartojimo naudą, kuris transliuojamas per Lietuvos televizijas. Lietuvos jaunųjų gamtininkų centras 2011 m. rugsėjo – lapkričio mėn. vykdė programos viešinimo priemonę, kurios metu surengė 14 renginių: mokytojų mokymo kursus ir seminarus apie sveiko gyvenimo būdo ir sveikos mitybos įpročių diegimą vaikams bei šviečiamąsias viktorinas, konkursus, varžybas Lietuvos vaikams, skatinančias sveiką gyvenimo būdą. Renginiuose dalyvavo beveik 2,5 tūkst. Lietuvos mokinių bei 125 mokytojai iš 45 šalies ugdymo įstaigų.

Sveikos mitybos įpročiai dar nėra išugdyti

Siekiant nustatyti Vaisių vartojimo skatinimo mokyklose programos poveikį vaikų sveikatai ir mitybos įpročiams, pernai Lietuvoje buvo atliktas ir pirmasis programos įgyvendinimo ir veiksmingumo vertinimas, apimantis 2010 m. rugpjūčio 1 d. – 2011 m. liepos 31 d. laikotarpį.

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras atsitiktinės atrankos būdu atrinko 50 mokyklų, 2010-2011 mokslo metais dalyvavusių minėtoje programoje, ir 21 mokyklą, nedalyvavusią programoje. Mokiniai ir mokytojai pildė anketą, kurioje buvo klausiama apie vaikų mitybos įpročius, jų žinias apie sveiką mitybą, vaisių ir daržovių svarbą. Iš viso gautos ir analizuotos 2 586 anketos (mokinių – 2 402, mokytojų – 98, visuomenės sveikatos specialistų – 86). Buvo apklausti 1 584 (65,9 proc.) moksleiviai, gyvenantys miestuose, ir 818 (34,1 proc.) moksleivių iš kaimo vietovių.

Apibendrinus surinktus duomenis buvo pažymėta, kad programa mokyklose vyksta sėkmingai. Daugumos mokytojų ir visuomenės sveikatos specialistų nuomone, vaikai mokyklose noriai valgo dalijamus vaisius ir daržoves. Pabrėžta, kad programos tęstinumas bei ilgalaikis jos vykdymas galėtų padėti ugdyti mokinių sveikos mitybos įgūdžius, juolab, kad du trečdaliai mokytojų ir visuomenės sveikatos specialistų mano, kad mokiniams dar nėra suformuoti sveikos mitybos įpročiai.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad tik kas septintam mokiniui žinias apie kasdienio vaisių ir daržovių vartojimo svarbą suteikia tėvai ir tik kas trečiam šią informaciją suteikia mokytojai. Kiti tokios informacijos šaltiniai mokiniams yra televizija ar radijas; knygos ir vadovėliai; lankstinukai apie vaisius ir daržoves ir kt.

Mokytojų ir visuomenės sveikatos specialistų nuomone, tėvų švietimas ir šeimos įtaka yra pats svarbiausias faktorius, formuojant sveikos mitybos įpročius moksleiviams. Be abejo, po šeimos didžiausias indėlis turėtų tekti švietėjiškai veiklai mokykloje. Beveik kas dešimtas respondentas mano, kad mokinių sveikos mitybos formavimui įtakos gali turėti radijas ir TV, todėl ir pasiūlymuose kaip didinti programos veiksmingumą bei formuoti mokiniams sveikos mitybos įpročius buvo minima, kad kuo daugiau informacijos apie tinkamą mitybą turi būti teikiama masinės informacijos priemonėse.

Apibendrinus anketų duomenis teigiama, kad po tėvų ir mokytojų įtakos vaikų sveikos mitybos įpročių ugdymui, būtent Vaisių vartojimo skatinimo programa mokyklose yra ir turėtų būti vienas iš veiksnių, galinčių pakeisti moksleivių mitybos įgūdžius gerąja linkme.

Ataskaitos apie mokinių/vaikų žinių apie vaisių ir daržovių vartojimą, sveikos mitybos įpročius gilinimą:

1. Utenos vaikų lopšelis – darželis „Šaltinėlis”

2. Utenos „Žiburio” pradinė mokykla

3. Utenos Krašuonos progimnazija

4. Utenos mokykla – vaikų darželis „Saulutė”

5. Utenos vaikų lopšelis – darželis „Želmenėlis”

6. Klaipėdos lopšelis – darželis „Pagrandukas”

7. Klaipėdos lopšelis – darželis „Žuvėdra”

8. Klaipėdos lopšelis – darželis „Vyturėlis”

9. Klaipėdos lopšelis – darželis „Papartėlis”

10. Klaipėdos „Pakalnutės” mokykla – darželis

11. Klaipėda „Nykštuko” mokykla – darželis

12. Klaipėdos lopšelis – darželis „Du gaideliai”

13. Kauno lopšelis – darželis „Malūnėlis”

14. Kauno lopšelis – darželis „Varpelis”

15. Kauno vaikų darželis „Vaivorykštė”

16. Kauno „Vėtrungės” pradinė mokykla

17. Kauno lopšelis – darželis „Svirnelis”

18. Garliavos mokykla – darželis

19. Marijampolės vaikų lopšelis – darželis „Vaivorykštė”

20. Marijampolės Mokolų mokykla – darželis

21. Kazlų Rūdos vaikų lopšelis – darželis „Pušelė”

22. Jurbarko vaikų lopšelis – darželis „Nykštukas”

23. Jurbarko r. Viešvilės pagrindinė mokykla

24. Vilkaviškio pradinė mokykla

25. Vilkaviškio r. Bartninkų Jono Basanavičiaus vidurinė mokykla

26. Vilkaviškio r. Kybartų „Saulės” progimnazija

27. Vilkaviškio r. Pajevonio pagrindinė mokykla

28. Vilkaviškio r. Gražiškių gimnazija

29. Panevėžio lopšelis – darželis „Ažuoliukas”

30. Panevėžio lopšelis – darželis „Dobilas”

31. Panevėžio lopšelis – darželis „Gintarėlis”

32. Panevėžio lopšelis – darželis „Kastytis”

33. Panevėžio regos centras „Linelis”

34. Panevėžio lopšelis – darželis „Pasaka”

35. Panevėžio lopšelis – darželis „Pušynėlis”

36. Panevėžio lopšelis – darželis „Riešutėlis”

37. Panevėžio lopšelis – darželis „Rugelis”

38. Panevėžio lopšelis – darželis „Sigutė”

39. Panevėžio lopšelis – darželis „Voveraitė”

40. Panevėžio lopšelis – darželis „Žvaigždutė”

Bernardinai.lt

TAIP PAT SKAITYKITE