Famisano

Regėjimo negalia – ne kliūtis: šis verslas skatina skaitymo džiaugsmą

Skaitymas

Ar kada susimąstėte, kad ne visi žino, kas yra horizonto linija? Daugelis dalykų, kuriuos matome kasdien, neregiams nėra savaime suprantami ar pasiekiami. Todėl leidykla „Verslas ar menas“ rūpinasi, kad ši atskirtis taptų kuo mažesnė ir leidžia knygas, kurias galima patirti per lytėjimą, klausą ar net uoslę.

Patirti skaitymo džiaugsmą

Leidykla „Verslas ar menas“ – viena pirmųjų įmonių Lietuvoje, kuri veikia socialinio verslo modeliu. Pagrindinis jos siekis – kurti įtraukų pasaulį, kur skaitymas ir meno patirtys taptų prieinami visiems, nepriklausomai nuo regėjimo galimybių.

Pašnekovės ir verslo įkūrėjos E. Jokužytės socialinio verslo kelionė prasidėjo nuo pažinties su neregiais vaikais bei jų šeimomis dar nuo mažumės, vėliau tęsėsi nedideliu socialiniu projektu studijų laikais. Socialinė atskirtis tarp neregių ir visuomenės įkvėpė kurti ir leisti knygas, kurios būtų prieinamos visiems – tiek regintiems, tiek regos sutrikimų turintiems žmonėmis.

„Mūsų misija – didinti meno pažinimo ir skaitymo Brailio raštu prieinamumą, atveriant kultūros pasaulį regos negalią turintiems žmonėms. Leidyklos leidžiamos knygos, pažymėtos prekės ženklu „Taško istorija“ yra unikalios tuo, kad jas galima skaityti skirtingais pojūčiais: rega, lytėjimu, klausa ir net uosle, suteikiant galimybę visiems žmonėms, ypač vaikams, nepriklausomai nuo jų gebėjimų, patirti skaitymo džiaugsmą“, – sako socialinio verslo įkūrėja Eglė Jokužytė.

Daugiau nei knygos

Leidyklos projektai apima kur kas daugiau nei tik knygas. Verslas kuria įvairias priemones, kuriose tekstas perteikiamas tiek regimuoju, tiek Brailio raštu, o iliustracijos, fotografijos ar schemos atvaizduojamos reljefiniais, liečiamais paviršiais.

„Regos sutrikimų turintys žmonės, analizuodami reljefinius vaizdus, įgyja naujų žinių ir tai tampa pažinimo priemone, leidžiančia suprasti tai, kas regintiesiems atrodo savaime suprantama. Pavyzdžiui, viename projekte, nagrinėdamas reljefinį atviruką su kraštovaizdžiu, vienas mūsų bičiulis su regos negalia paklausė: „O kas čia per linija?“ Tai buvo horizonto linija. Tokie atradimai parodo, kaip liečiamos iliustracijos gali padėti regos negalią turintiems žmonėms naujai pažinti pasaulį“, – pasakoja verslo įkūrėja.

Ypatingą dėmesį verslas skiria ir visuomenės švietimui, ugdo supratimą ir empatiją.

„Organizuojame edukacinius ir patyriminius renginius, skirtus įvairaus amžiaus dalyviams – vaikams, suaugusiems, įmonių darbuotojams bei ugdymo specialistams. Šiuose renginiuose žmonės per praktines patirtis gali artimiau susipažinti su regos sutrikimų turinčių žmonių kasdienybe, jų iššūkiais ir gebėjimais. Po tokių susitikimų pastebime, kaip keičiasi žmonių požiūris į žmones su specialiaisiais poreikiais. Tai atveria erdvę gilesniam dialogui ir ilgalaikėms teigiamoms permainoms visuomenėje“, – sako E. Jokužytė.

Susipažinti su regos sutrikimų pasauliu galite ir namuose. Pastebėta, kad reljefinės iliustracijos padeda ne tik neregiams, bet ir suteikia galimybę regintiems žmonėms geriau įsijausti į neregio patirtį. Ši idėja E. Jokužytę  įkvėpė sukurti patyriminį stalo žaidimą „Dot Story“.  Šis lavinamasis ir edukacinis stalo žaidimas – inovatyvus, įtrauktį skatinantis produktas,

„Tai žaidimas, kuris suartina skirtingai matančius žmones. Dėl savo universalumo šis žaidimas tinka įvairaus amžiaus ir kultūrų žaidėjams, įskaitant žmones, turinčius regos sutrikimų, suteikdamas visiems prasmingų ir įtraukiančių patirčių.. Jį labai pamėgo ir mokyklos bei darželiai, jis puikiai tinka tiek šeimoms, tiek įtraukiajam ugdymui. Taip pat jis lavina ir įvairius gebėjimus bei per patyrimą prisideda prie empatijos ir sąmoningumo ugdymo“, – pasakoja E. Jokužytė.

Komandoje – ir patys neregiai

Pasak pašnekovės, per daugiau nei dešimtmetį susiformavo šilta ir palaikanti bendruomenė, kurioje yra ir įvairaus amžiaus žmonių su regos sutrikimais. Neatsiejama veiklos dalimi tapo ir šeimos, auginančios vaikus su regos negalia, bei jaunimas, užaugęs su leidyklos knygomis.

„Pavyzdžiui, vieno projekto „Neregimas kvapų pasaulis“ metu, neregiai jaunuoliai sukūrė specialius kvapus knygai „Užsimerk“ pasakoms. Šie kvapai tapo neatsiejama knygos dalimi, leidžiančia skaitytojams užuosti pasakas, o pagal juos sukūrėme kvapų liniją namams ir automobiliams. Tai kvapai su socialine žinute, kuriuos pamėgo verslas – jie puikiai tinka ne tik kaip verslo dovanos, bet ir kaip unikalios, prasmingos dovanos artimiesiems“, – teigia įkūrėja.

Augti sunku

Vis dėlto, verslas susiduria ir su iššūkiais.

„Nors rinkoje egzistuoja įvairios finansavimo galimybės, dėl sudėtingų paraiškų rengimo procedūrų ir mūsų patirties stokos šioje srityje sudėtinga pasiekti reikalingus išteklius. Tačiau sėkmingas finansavimas leistų tobulinti vidinius procesus ir plėsti mūsų socialinę veiklą – stiprinti komandą, užmegzti ilgalaikes partnerystes, užtikrinti didesnį pasiekiamumą ir įtrauktį“, – teigia E. Jokužytė.

Anot pašnekovės, verslo ateities vizija yra sukurti tvarią socialinio verslo platformą, kuri ne tik užtikrintų veiklos plėtrą, bet ir generuotų ilgalaikius teigiamus pokyčius visuomenėje.

„Siekiame užmegzti ilgalaikes partnerystes tiek su viešuoju, tiek su privačiu sektoriumi didesniems prieinamumo projektams įgyvendinti. Ilgalaikėje perspektyvoje siekiame plėsti savo veiklą ir tarptautiniu mastu. Mūsų tikslas – kad mūsų knygos Brailio raštu, priemonės ir prieinamumo didinimo projektai pasiektų kuo platesnę auditoriją, prisidėdami prie globalių pokyčių, kuriančių įtraukesnę ir atviresnę visuomenę“, – teigia įkūrėja.

Tam, kad išmoktų finansinio tvarumo, sėkmingo verslo plėtojimo paslapčių, sėkmingos komunikacijos apie savo veiklą bei kitų socialinių verslų steigėjams aktualių dalykų, „Verslas ar menas“ įsitraukė į socialiniam verslui skirtą intensyvią Lietuvos socialinio verslo asociacijos organizuojamą trijų mėnesių trukmės programą „Poveikio akademija“.

„Poveikio akademijoje“ šiemet dalyvauja 10 Lietuvos socialinio verslo įmonių, kurioms organizuojamos ekspertinės mokymų sesijos, bus užtikrinta individuali mentorystė, konsultacijos. Programos pabaigoje geriausiai įvertintas socialinio verslo pristatymas laimės finansinį „Luminor“ banko paskatinimą – 3000 eurų.

TAIP PAT SKAITYKITE